Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.04.2007 23:37 - За Батак, травматичната идентичност и изследователската култура в България
Автор: ridiculous Категория: Технологии   
Прочетен: 12041 Коментари: 19 Гласове:
0

Последна промяна: 27.04.2007 10:49


Този постинг не е завършен. Целта му е да изследва връзката между болезнената реакция на един изследователски проект в областта на изкуството, темата за националната идентичност и културата на изследователската работа в България.

Помествам го в този зародишен вид, за да получа идеи, критики и допълнения към основните си тези.

Всички приноси са добре дошли.

Въведение
Преди няколко дни, разглеждайки постингите и пресата, се натъкнах на няколко оскъдни реда, в които се отчиташе факта, че в деня на годишнината от Априлското въстание, големите медии в страната се държат така, сякаш на тази дата нищо не се е случило. Коментарите по темата бяха лаконични и се брояха на пръсти, а особена страст в тях така и нямаше.

Само два дни по-късно новината в Дир.бг, озаглавена с предизвикателното "Учени в Германия отричат баташкото клане" привлече вниманието ми. Още в ранни зори тя вече беше получила над 200 коментара, а два дни по-късно коментарите вече бяха 577 - страстни, възмутени, сърдити. Сред тях можеха да се открият препратки към спомените на предходните поколения, хора се обявяваха за потомци на изклани от турците българи, призоваваха към събуждане на националното самосъзнание, изказваха ядни предположения, че отричането на тази национална трагедия е подбудено от чужди сили, сипеха зловещи закани срещу авторите на проекта.

Това, че активистите на Атака веднага използваха момента да скочат разгневени едва ли учуди когото и да е. Но когато дори и президентът Първанов, който обикновено го раздава лежерно и не се впечатлява кой знае колко от случващото се наоколо, до обяд, още разбрал-недоразбрал, вече е излязъл с някакво становище по въпроса, което може да се резюмира с думите „Не ни взимайте Батак!”, о, тогава ние със сигурност знаем, че наистина става Нещо!

Впечатлението за особено събитие се допълни и от реакцията на Българската академия на науките. За близо двайсетте години на прехода в България тази институция - динозавър не взе отношение по нито един от острите въпроси на социалната промяна. Поне не и такова мнение, което да не остане в прашасалите папки с научни изследвания, а да може да се чуе и да бъде от практическа полза за тези, които изплащат месечните заплати на въпросните академици...

Какво по дяволите се беше случило, та трътлестите й телеса се разтърсиха и произведоха в публичното пространство едно, макар и доста посредствено мнение, за първи път от десетилетия?

Встрани от шумното недоволство, аз се опитах да се запозная с доста от материалите по темата, статията на Балева и интервюто с г-н Брунбауер, както и с голяма (почти смъртоносна) доза от коментарите във форумите на www.dir.bg, www.mediapool.bg, www.monitor.bg, www.news.bg, www.dnevnik.bg. И докато се дивях на някои от най-садистичните фантазии, които форумистите разкриваха на тема какво им се иска да направят на Мартина Балева и немския асистент, и се чудех какво аз самата мисля по темата, се улових да се питам каква всъщност е темата на дебата, доколко подбудите за изсипалата се лавина от гняв са рационални и каква може да е природата на тази всенародна солидарност в яростта.

От нищо-нещо или изопачената тема на дебата

Идеята да се деконструира смисъла, вложен в едно житейско събитие, посредством задълбочена изследователска работа, анализ и интерпретация на образите, разказите и фантазиите, свързани с това събитие, не е нова в научния свят. Подобен метод на работа се прилага от повече от десетилетие на нивото на индивида и на него се основават някои изследователски и терапевтични методи (напр. психоанализата, както и наративния подход в индивидуалната и фамилната психотерапия). На нивото на проучването и интервенциите в човешките групи и организации, изследването на смисъла, който се влага в определен групов или социален феномен също е отдавна завладяна територия. Новаторските проекти на автори, като Wilfred Bion, Eliot Jaques, Tom Main, Elizabeth Menzies Lyth, Gordon Lawrence и много други, които започват непосредствено след края на Втората Световна Война и продължават и да вдъхновяват умовете на учените, посветили се на изследване на човешките групи и организации и до днес, разкриват, че във всеки житейски факт, всяко преживяване, всяко събитие, индивидите, семействата, човешките групи и организации влагат свой собствен, често несъзнаван смисъл, който с времето заживява свой собствен живот, понякога независимо от причината или факта, които са го е породили.

В дебата за начина, по който хората и човешките общности постигат смисъла на своите преживявания се включват и представителите на философските школи, сред които за мен най-интригуваща е тази на социалния конструктивизъм[1].

Те предлагат идеята, че различните събития както от обществения, така и от личния живот, не само се случват в реалността, но и търпят интерпретация от общностите, в които се случват, т.е. смисълът им се постига в резултат на негласно споразумение в общността за това какво всящност се е случило. При това конструираният в общностите смисъл за определен феномен е динамичен и менлив, едно и също явление може да се разбира по различен начин в различните култури или в една и съща култура, но в различно време. Напр. поведения, които в България се възприемат като приятна закачка, в САЩ могат да доведат до процес за сексуално насилие. Или това, което през 20-те години на миналия век в България е минавало за разпуснато сексуално поведение, днес може да се възприема като белег за разкрепостеност.

Както в по-примитивните, така и в най-софистицираните социални системи, този смисъл най-често се кодира и препредава посредством социални ритуали, организационните процедури и практики, чрез произведенията на изкуството, а дори и чрез темите, които се експлоатират в политическия живот и в научните среди.

По тази причина тези разнообразни явления, едно от които са произведенията на изкуството, представляват обект на особен изследователски интерес, когато целта на заниманието е да се проучи какъв е смисъла, който общността влага в едно събитие. Тъкмо такава е и изследователската цел на проекта, който стана предмет на толкова много нападки в последните дни.

Какво се случва обаче в общественото пространство в България, когато изследовател си позволи да зададе своя изследователски въпрос? Ами ето какво – общността на българите възприема задаването на въпрос като оспорване на факт. Т.е., по тази тема българите не правят разграничение между питане и оспорване. И тук ние се натъкваме на първата интересна находка от проекта: да попиташ в България за миналото означава да го оспориш. Интересно, нали?

И така, зад привидната тема: „Имало ли е или е нямало клане в Батак?” (въпрос, който всъщност никой не е и задавал) се крие проблемът: „Имаме ли право да се питаме по значимите теми на нашата национална идентичност и какво ни прави толкова уязвими по отношение на подобни въпроси?”


Рационален ли е гнева?
И така, накратко – гневът, който се изсипа върху главите на бедните чуждоземни учени очевидно е ирационален. Той се крепи върху превратното възприемане на намеренията на авторите на изследването, при което любопитството и готовността да поставяш под въпрос очевидното (основни характеристики на изследователската култура) са изтълкувани като свидетелство за злонамереност.


Травматичната идентичност като корен на всенародния гняв
Склонността да се възприема питането като атака е една от характеристиките на хората, които са преживели насилие и са възприели травмата като ключова характеристика около която са организирали личността си. Такива хора имат склонност да разпознават във всяко взаимодействие с другите възможна заплаха, злоупотреба или насилие. Много често хората, които са станали жертва на насилие, възприемат съвсем наивни въпроси, които другите им задават, за да разберат какво им се е случило, като обвинение, недоверие, обезценяване или открита атака. Така ако попитате момчето, което е станало жертва на побой: „Какво направи, когато той те удари?”, то може да отвърне: „Мислиш, че не съм се защитил?” Отчасти това е така, защото той разпознава у питащия насилник, готов да пореден път да го нарани, отчасти причините за подобно чуване на въпроса се крият и в безпричинната вина, която хората, станали жертва на насилие изпитват за това, което им се е случило.

Повечето от коментарите, които се появиха в българския печат, като реакция на новината за проекта, се вписват тъкмо в този модел. Ние реагираме като хора, които очакват да бъдат унижени, обезценени, нападнати от другите. Като хора, които мислят за себе си като за жертви.

Нещо повече – да се пита около станалото в Батак се възприема като опит да ни се отнеме образа на жертви, образ, с който ние, българите, очевидно сме се срастнали и понякаква причина сме намерили за удобно да живеем.

Травматичната идентичност има своите болезнени ограничения и въпреки това тя дава възможност да се отърсим от бремето на отговорността за собствения си живот в обяснения от рода на: „Такива сме, защото са ни клали” или „Такива сме, защото са ни управлявали комунистите” или „Такива сме, сащото мафията е навсякъде”... Защото колкото и невероятно да изглежда, да живееш с усещането за избор – като личност или като общност - е по-трудно, отколкото да живееш с усещането за обреченост.



Какво прикрива тази ирационална реакция?
Ако допуснем, че казаното по-горе е уместно, то тогава следва въпроса каква е трудната задача на днешния ден, която избягваме, вкопчвайки се в миналото. Според мен, за да отговорим на този въпрос, добре е да се вгледаме в какъв исторически момент се случва този скандал. Една възможно линия на мислене е, че има връзка между приемането ни в ЕС, наближаващите избори за евродепутати и дебата върху клането в Батак.

Въпросът, който стои пред нас е дали България ще избере да присъства в семейството на европейските страни като одрипания нежелан роднина, онзи, който трудно общува с връстниците си, изпада в истерия, защото не знае как да отстоява позициите си с думи, но така или иначе го понасят със снизхождение, защото всички знаят, че е имал трудно детство и държи това да се знае от всички. Или България ще избере да приеме, че каквото и да се е случило в нейното минало, за да има достойнство тук и сега, ние трябва да развием умения да да приемаме спокойно днешните несгоди, да защитаваме позициите си с думи и аргументи, да печелим спортсменски и да губим с достойнство.

Изследователската култура и травматичната идентичност

На това място се развива тезата, че насърчаването на култура, в която поставянето под въпрос на очевидното (т.е. култура на себерефлексия и изследване) се насърчава и развива, е един от начините да се преодолее травматичната идентичност. Въпреки това традиционните академични среди, които са част от властта в травматичната култура, биха оказали мощна съпротива на всеки опит тази култура да се промени, защото това би означавало и край на тяхната власт. Ето защо за пръв път в новата история на България и БАН и президента реагираха направо светкавично.

В заключение е важно да се отбележи, че търсенето на нови смисли не означава отмяна на фактите, а осъзнаване на последиците от тези факти - за нас като българи и за отношенията, които изграждаме с другите народи и общности и ще разшири свободата, с която изграждаме тези отношения (защото сега те са белязани от образа за нас като за жертви).


Заключение
1. Българите преживяват като заплаха изследването на своята история, защото я възприемат като посегателство над националната им идентичност.

2. Тази национална идентичност е организирана около темата за травмата и насилието – т.е. в същината си тя е травматична. Позовавайки се на травматичната си история ние българите намираме добри основания да се преживяваме като озлобени губещи от всички превратности в развитието на европейската история. И така, зад историята на своята болка, ние се скриваме от задачата, която е дошла на дневен ред: да се променим, за да бъдем достойни партньори в диалога с другите европейски народи, които по силата на предприемчивостта си, живеят с повече национално самочувствие.

3. Не е случаен фактът, че подобен скандал избухва толкова скоро след приемането ни в ЕС, когато по силата на това, че сме приети в „елитната паралелка” на европейците, ние вече се сблъскваме с неадекватността си като партньори в европейския процес.

4. Развиването на умения за осмисляне на личния и груповия ни опит като българи е от ключово значение за това да преработим миналото си, да го превърнем в автентична част от себе си и да продължим да живеем в настоящето и да градим бъдещето си като сполучлива човешка общност.



[1] Berger, P., Th. Luckmann, (1966), The Social Construction of Reality.



Тагове:   България,   батак,


Гласувай:
0



1. zemaria - Мързи ме да пиша,
27.04.2007 20:01
Тези дни се плюмчих доста по темата, та затова вкратце едногова, който казва това, което аз не мога с малко думи"Всъщност, с поредната си гнусна манипулация Божидар Димитров и сие (ченгеджийници като "Труд" и още няколко парцала, аверчето Седефчов и други приятели по пиене от Министерство на културата до БАН) доказаха тезата, че "Батак е мит". След като един медиен клоун с такава лекота провокира масова истерия по тема, която не е от компетенцията не само на малката и празна главица на Валерия Велева, но и на ужким интелигентни университетски преподаватели като Никола Георгиев... Батак е мит точно в този смисъл: като една доминантна и мобилизираща колективна представа, която има сама по себе си своя история, чието изграждане и социална функция може да се проследят. Без да се поставя под въпрос наличието на реално клане. Това, доколкото разбирам, беше идеята на организаторите на конференцията: да се види как се конструира и развива една представа за една историческа травма. Но бегай това да го обясняваш на Джаба от "Памет българска", на сульо и пульо от "Сите кръчмари заедно", на фашистите от "Атака", че и на президенто чалга-историчар. Неприятното откритие е едно: просто Божидар Димитров управлява държавата. Еми, бравос, Исторически факултет, евала БАН!"
цитирай
2. zemaria - всъщност,
27.04.2007 20:07
няколко забележки. Механизмът, по който историята става бягство от действителността, инструмент за нейното осъждане, салът, в който се вкопчва потъналото Аз- важи за фрустратите изобщо и е отлично развит от Ерих Хофър
2.Травматично съзнание или катастрофично съзнание-аз викам да е второто. Този механизъм пък е развит от Адорно, Маркузе и пр-виж http://ivoberov.blog.bg/viewpost.php?id=62995

точка 2.
Ако е катастрофично, то точно се връзва с описаното от вас в т3.
цитирай
3. ridiculous - Благодаря ти за коментарите,
27.04.2007 21:57
аз всъщност се опитвам (все още не много сполучливо) да отида отида отвъд темата за манипулациите и да потърся отговор на въпроса какво в природата на нашата общност, в историята на развитието й и в тревожностите, пред които сме изправени в днешния си ден, ни правят да имаме толкова ирационални реакции по отношение на тази тема. Защото допускам, че много от абсурдните коментари по форумите са продукт на съвсем редови хора, някои от тях вероятно симпатични. Ще прегледам препратките.
цитирай
4. zemaria - ако търсиш отговора,
27.04.2007 23:05
в специфичността и конкретиката на нашата история, има вероятност да сбъркаш-понеже има десетки народи, преживяли критични периоди и катарзиси като нашия. Тоест, ако е травма от миналото, евреите трябваше да пълзят. Ще намериш обяснение от типа на тези на Льо Бон-че всичко зависи от душевния склад, характера на народа и расата-историята е функция на характера на народа. http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/Lebon_PsNar/_Index.php Всъщност, расовите теории и тезите на Льо Бон се отхвърлят от съвременните социолози, психолози и т.н. Ето ти нещо, като ерзац което звучи по приемливо от съвременна гледна точка-http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=322&sectionid=5&id=00004
цитирай
5. taralejkite - И от мен
29.04.2007 02:09
Интересен текст:)
Не го мисли като специфично българска характеристика. Наистина българската национална идентичност е изтакана от травматични преживявания (не ме разбирай погрешно, плс), срамът е изначално вплетен с гордостта, това донякъде се дължи на това, че е бил необходима стратегия по време на създаването на нацията (т.е. чрез срама се легитимира отделянето от Османската Империя и формирането на българска нация).
Няколко автора, които ще са ти по-полезни от изброените, защото се занимават с национализми: Ърнест Гелнер, Нации и национализъм: тук основно нацията е продукт на национализма, който обаче е дело на политическите и образователни елити, формирането на нацията е възможно благодарение на стандартизирано и централизирано образование, общ език и медии: за да може да се разпръзква единен образ.
Бенедикт Андерсън, Въобразените общности: най-грубо: Гутенберг създава нациите: масмедии, национална литература,пътеписи... Нацията е въобразена общност, защото индивите не се познават помежду си, но в представите си са общност.
Хобсбаум, Измислянето на традицията: Традициите не са това което бяха (шегувам се), традицията е плод и инструментза изграждане и консолидиране на нацията, тя обикновено е нещо сравнително ново, което ни се представя за старо. Често става дума за локален обичай, който се национализира.
Иначе залитането по психологически автори е опасно, когато се описват социални феномени, защото социалното не е сводимо до нндивидуалното (лошо формулирано), имам предвид по-скоро някои от коментарите.
Иначе най-фрапантното според мен е тоталното неразбиране от противниците на същността на проекта.
'мит' е термин в изследванията нациоанлизмите, както се говори и за "национална митология, национални герои..."
Не помня къде беше из текста ти за преплитането на срам и гордост: има текст на Александър К6осев: Самоколонизиращите се култури
Може пак да пиша по-късно, лека нощ от мен
цитирай
6. ridiculous - zemaria, taralejkite
29.04.2007 12:06
Благодаря ви за реакциите. Аз още мъдрувам и не съм напреднала много. Ще се запозная с тези от авторите, които не са ми попадали. Аз също съм най-заинтригувана от този феномен на изкривеното чуване, както и от другия любопитен факт - а именно, че де що има някой недоразбрал, побърза да изкаже позиция. Много интересно.
цитирай
7. nakom - До ден днешен в българския език
03.05.2007 00:40
съществува фразата - забатачване или стана батак.До колко тя е възникнала от употребяването на името на града като нарицателно ми е трудно да преценя.Но съществува.Следователно има поне зрънце истина ако ще останалото да е купчина измислици.А след като има истина в това че Батак е пострадал за 1 година - каква ли е истината за другите 500 прекарани под турски патък.Без съмнение - печална.
Принципа на историята (без да е манипулирана, което е трудно доказуемо) е че отразява случили се събития, въз основа на които ние можем да си направим днешните изводи.Ако простия извод налага че да си рая на султана е лошо - то аз не мисля че историята на Батак е преувеличена.
По скоро мисля че всеки един народ има право на идентичност.Независимо че сме част от Европа, няма за какво да отричаме историята си.Разбира се - съвсем спокойно можеше да се отговори на хвърленото предизвикателство и да се състои било пресконференция, било телевизионен диспут.Да се извадят на бял свят доказателства, факти, очевидци едва ли има но техни потомци със сигурност ще се намерят.А и това едва ли е цивилизованост.Ако някоя звезда седне да дава пресконференция за всичко писано за нея по да таблоидите - едва ли ще и стигне времето.А кучетата винаги са повече от керваните.Така че кервана трябва да се движи а не да се занимава с кучетата.
В името на споменатото европейско семейство сме направили прекалено много отстъпки.Ние не сме монолитната като народност Франция или Германия.Ние сме мулти-етническа държава.Над 1/3 от населението ни е от чужд етнос - турци и роми.За да се запази и без това крехкия баланс, сме направили прекалено много отстъпки.Достатъчно е да сравним кой да е учебник по история от началото на прехода и сегашните.И да се тъпче по историята е меко казано - глупаво.Както не можем да убедим цяла Македония че сме братя ( аз лично не съм им брат), така и никога няма да убедим поне старото поколение че това което са знаели е преувеличено.Батак е един от символите на разюзданото османско владичество над българите, и един от поводите да има гластност за нашите проблеми - довел до освобождението ни.Така че дори да е огромна лъжа - аз и се радвам.И не искам да бъде оспорвана.Защото никой шваба няма да заплаче за стотиците хиляди избити през турското робство.Или т.нар османско присъствие както е модерно да се нарича.Сред тях ще се намерят роднини на всички ни.Така че дори да са прави - това е повратно място и време в историята ни, довело до огромни промени.Повечето от тях - за добро.
Бих заключил че няма значение дали избитите в Батак са били 1200 или 12000.Важното е че ги е имало.Колкото и да са - това е хвърляне на камък по техните гробове.Това е най-малкото недостоен начин да правиш име в научните среди.Не мисля че е проблем ако защитаваме историята си.Няма французин който да те заобича ако наругаеш примерно Карл Велики или Луи 14.Иди в Англия и напсувай кралица Елизабет първа.Историята е минало и колкото повече търсим настоящите си проблеми в него - толкова по-трудно ще ги решим.
цитирай
8. karavelov - Браво naкom!!!
05.05.2007 15:08
nakom всъщност не грешиш!Във мен е цялата концепция на този проект и да ви кажа,че това което в момента пишеш ridiculous просто е един опит да оправдаеш нещо което е невъзможно да бъде оправдано!!!
цитирай
9. ridiculous - Аз не се опитвам
05.05.2007 15:55
да оправдавам този вой, на който съм свидетел. Тъй като не обвивявам хората, че са тъй чувствителни. Просто се опитвам да разбера с какво е свързана тази чувствителност тъкмо по тази тема. А не по темата за Р. Овч., не по темата за грозните кражби, не по темата за далаверите, не по темата за поръчковите убийства...

Но у мен няма упрек, само недоумение.
цитирай
10. karavelov - Задай си този въпрос?Мислиш, че ...
05.05.2007 18:08
Задай си този въпрос?Мислиш,че хората не се вълнуват за другите проблеми в държавата?Разбира се,че се вълнуват!Но ако това,че някой който макар и да познава България и българите си е поставил такава цел,в целите които се очакват австриеца пише,че основните цели са политически!?Научен "проект" с политиески цели!?
А теб щом не те вълнува това,според мен трябва сериозно да се замислиш!!!!
цитирай
11. ridiculous - Е и?
06.05.2007 01:03
Това лошо ли е или е добро?

По броя въпросителни и удивителни в постинга ти май искаш да ми внушиш, че ако един изследователски проект обявява като своя цел да информира политиките в някаква област, то това е лошо (поправи ме, ако грешно съм те разбрала).

Ами, ако това е така, дай да правим медицина, да търгуваме, да осигуряваме социални услуги, с допотопни технологии. Какво друго, ако не изследователската работа, би трябвало да информира например такива неща като политиките в областта на здравеопазване, образование, социални дейности, икономика, търговия и т.н.? Е, в наше село май не е така, никой не прави изследвания, които да информират местните политики (имам предвид policies) и това е и една от причините да сме на тоя хал - копираме всичко, откъдето ни падне, без да се вложи разбиране за истинските потребности и състояние на нещата.

karavelov, като се замисля сериозно, стигам до извода, че ти вероятно влагаш в думата "политика" нещо магическо, всемогъщо и злонамерено. Така всеки, който си поставя "политически цели" всъщност ти крои шапката.

Това състояние на нещата вероятно носи информация за теб, но не и за спорния проект.
цитирай
12. karavelov - ridiculous.............
06.05.2007 15:05
С този твой коментар оправдаваш ника си.Нищо не искам да ти внуша,а просто да изкажа моето мнение,че в науен проект няма място за политически цели,не защото аз смятам така,а просто не е научно да се изпълнява чрез "научни" методи,политически поръчки !
цитирай
13. ridiculous - karavelov,
06.05.2007 19:06
Аз този ник специално съм го избирала.

Колкото до тезата, че между наука и политика няма общо - не съм съгласна.

В комунистическа България, вярно, тези неща: практика, преподаване, изследователска работа и управление се държаха поотделно и в определена йерархия помежду си. Което, както се досещаш доведе до това, че практиците не са информирани от новите повеи в науката, а изследователите правят проучванията си самоцелно и без връзка с проблемите, които тровят живота на практиците или управленците. Нещо като art for heart sake.

Управленците пък си управляват на корем, без да очакват, че посредством изследователски методи може да се направи оценка на това дали управленските им решения са подобрили добруването ни или не.

Ето това положение на нещата аз наричам ridiculous.

Освен това аз твърдя (и изобщо не съм оригинална в това свое твърдение - вж. напр. Мишел Фуко), че научните находки водят до промяна във властовите отношения. Знанието е власт. Защо мислиш, че комунистическата власт ограничаваше достъпа до знание? Защо, според теб в Университета преди години имаше хабилитирани лица, които крадяха оскъдните бройки западни книги с относително нови публикации, така че никой друг да не се докопа до тях? Защо мислиш китайското правителство толкова рита срещу интернет? Защо, според теб, мастодонтите от БАН рипнаха с неочаквана за старческите си години скорост, след като не са го правили по никакъв друг повод, свързан с обществения живот в последните 17 години? Ами защото увереността им, че могат да имат монопол, а следователно и власт, върху една научна област, беше разклатено.

Тъй че е време по един съвсем съзнателен и отговорен начин да се възобнови връзката между наука, политика, преподаване и практика.

Между другото, време е да направиш разлика между "политическа поръчка" и "политическа цел". Защото аз, в своята роля на член на гражданското общество, ако допуснем, че имам компетентността на изследовател, мога да изработя дизайн за изследователски проект, който да има политически цели, без това да е резултат от политическа поръчка. Колкото и да ти е странно това.
цитирай
14. karavelov - Мога само да ти кажа следното!Дай ми ...
06.05.2007 21:28
Мога само да ти кажа следното!Дай ми емейла си и ще ти пратя цялата концепция за този така наречен "научен" проект!Може да ми го пратиш и на лични съобщения и мисля,че после пак ще си поговорим!
цитирай
15. анонимен - платье от кутюр
20.10.2012 12:24
Как дела?Хотите купить одежду не выходя из дому? Тогда читайте новость - <a href=http://gurmano.ru/user/brergybop/>интернет магазин одежды ru </a> сумки hermes копии купить <a href=http://ellytran.com/user/empopyPherm/>футболка polo купить </a> вязаные свитера женские <a href=http://www.lamoda.kiev.ua/>однотонные футболки купить </a> заказать каталог одежды бесплатно ... Всем пока рад был сообщить...
-====-
<a href=http://cheap-kamagra-online.blog.hr/>Generic prescription Kamagra online overnight delivery </a> - Kamagra shop kosten :.Buy Kamagra online and cure Erectile Dysfunction .:<a href=http://get-kamagra.blog.hr/>Kamagra usa mexico canada </a> - selling Kamagra online
цитирай
16. анонимен - распродажа летней одежды интернет магазин
22.10.2012 09:49
Как дела?Хотите заказать одежду на выгодных условиях? Тогда читайте новость - <a href=http://lipetsk.name/user/stamsImarce/>каталог одежды больших размеров </a> интернет магазин классно одежды <a href=http://cux-russen.de/index.php?subaction=userinfo&user=oradloday>винтажные платья </a> интернет магазин интересной одежды <a href=http://trancelife.kiev.ua/user/nenFexmendy/>купить платье в донецке </a> женский велюровый костюм купить ... Хороших Вам покупок!
-====-
<a href=http://get-kamagra.blog.hr/>Cheapest Kamagra in UK </a> - suppliers usa Kamagra Oral Jelly 100mg :.Kamagra Scotland mail Order .:<a href=http://kamagra-now-online.blog.hr/>Kamagra without prescription mastercard accepted </a> - Buy Kamagra Online From The Best Overseas Pharmacy Store
цитирай
17. анонимен - купить футболку боско
31.10.2012 02:00
Доброго времени суток!Хотите купить одежду не выходя из дому? Тогда читайте новость - <a href=http://www.l2open.ru/user/floofsbloow/>купить джинсовую одежду </a> купить в интернет-магазине платье <a href=http://www.lamoda.kiev.ua/#купить-сумку-с-британским-флагом»>купить сумку с британским флагом</a> платья виктории бекхэм <a href=http://npc-td.ru/user/Pauncawanna/>купить бижутерию тиффани </a> куртки для беременных ... Успехов Вам!
.:::.
Discount for Christmas <a href=http://now-online-kamagra.blog.hr/>Buy online Kamagra in the UK </a> - Kamagra soft tab : Kamagra shop drugs : Discount for re 5 7 % <a href=http://buy-no-prescription-kamagra.blog.hr/>private kamagra </a> - kamagra viagra sildenafil
цитирай
18. анонимен - дао бао интернет магазин одежды
01.11.2012 23:08
Как дела?Оформить заказ выгодный для Вас! Тогда читайте новость - <a href=http://kuhni-nemeckie.ru/user/CobcoiceNub/>красивые детские платья </a> футболка женская <a href=http://www.lamoda.kiev.ua/#киев-распродажи»>киев распродажи</a> интернет магазин одежды kiko <a href=http://raidermath.net/bb/member.php?action=profile&uid=85339>купить одежду в одессе </a> смотреть колготки ... Хороших Вам покупок!
.:::.
Discount for Christmas <a href=http://kamagra-express-shipping.blog.hr/>Generic lowest price Kamagra </a> - liquid herbal kamagra : Kamagra Oral Jelly suppliers online te koop : Discount for re 5 7 % <a href=http://kamagra-now-online.blog.hr/>online pharmacy Cheap Kamagra Canada delivery overnight </a> - us on line pharmacy selling Kamagra
цитирай
19. анонимен - бриджи женские купить
03.11.2012 10:49
Здраствуйте!Хотите заказать одежду на выгодных условиях? Тогда читайте новость - <a href=http://fpsnn.ru/user/Drubannuani/>желтое платье купить </a> магазин бижутерии <a href=http://www.lamoda.kiev.ua/>свадебное платье купить луганск </a> пиджак купить интернет магазин <a href=http://najlepszeporno.pl/user/BeecePypE/>интернет магазин одежды трикотаж </a> интернет магазин нижнего белья ... Удачи Всем!
.:::.
Discount for Christmas <a href=http://now-kamagra-100mg.blog.hr/>official site of kamagra </a> - Kamagra Oral Jelly suppliers : kamagra buy : Discount for re 5 7 % <a href=http://kamagra-oral-jelly.blog.hr/>sildenafil citrate kamagra </a> - Cheap Kamagra with c.o.d.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ridiculous
Категория: Лични дневници
Прочетен: 230427
Постинги: 16
Коментари: 139
Гласове: 1243
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031